Σάββατο, 17 Αυγούστου 2019

Τραμπ και Κίνα: Προς έναν Ψυχρό ή Θερμό Πόλεμο;

Τραμπ και Κίνα: Προς έναν Ψυχρό ή Θερμό Πόλεμο;

Του Marc Vandepitte. Με μια πρώτη ματιά, η διαμάχη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα περιστρέφεται γύρω από ζητήματα αθέμιτων ανταγωνιστικών πρακτικών και...

Γούντστοκ, το κύκνειο άσμα του στρατευμένου ροκ

Γούντστοκ, το κύκνειο άσμα του στρατευμένου ροκ

Επιμέλεια: Στάθης Καρέλης. Πέρασε κιόλας μισός αιώνας από το Φεστιβάλ του Γούντστοκ ή σωστότερα το Πανηγύρι Μουσικής και Τέχνης του Γούντστοκ...

Όταν η μικροαστική μάζα προτιμάει να μην καταλαβαίνει

Όταν η μικροαστική μάζα προτιμάει να μην καταλαβαίνει

Του Lupo di mare. Το ελληνικό κράτος και η ιδεολογία του, δηλαδή, ο ελληνικός μεγαλοϊδεατισμός, αναπτύχθηκαν, λειτούργησαν και εδραιώθηκαν, σαν...

Γιατί χαίρεται η φύση;

Γιατί χαίρεται η φύση;

Του Βασίλη Καλαματιανού. Το προηγούμενο διάστημα τα είδαμε όλα. Προεκλογικές αντιπαραθέσεις και θέσεις κομμάτων, θεσμών και θεσμικών παραγόντων, τη...

Η ΚΟΜΕΠ και τα σίκουελ περί οπορτουνιστικού χώρου

Η ΚΟΜΕΠ και τα σίκουελ περί οπορτουνιστικού χώρου

Γράφει ο Παναγιώτης Ζαβουδάκης. Πριν από ένα χρόνο στο θεωρητικοπολιτικό περιοδικό του ΚΚΕ «Κομμουνιστική Επιθεώρηση (ΚΟΜΕΠ) δημοσιεύτηκε ένα άρθρο...

Για τις εκλογές και την επόμενη μέρα

Για τις εκλογές και την επόμενη μέρα

Ανακοίνωση της Κίνησης Κομμουνιστών Εργατικός Αγώνας. Το αποτέλεσμα των εκλογών της 7ης Ιουλίου επιβεβαιώνει τις τάσεις που καταγράφηκαν στο...

  • Τραμπ και Κίνα: Προς έναν Ψυχρό ή Θερμό Πόλεμο;

    Τραμπ και Κίνα: Προς έναν Ψυχρό ή Θερμό Πόλεμο;

  • Γούντστοκ, το κύκνειο άσμα του στρατευμένου ροκ

    Γούντστοκ, το κύκνειο άσμα του στρατευμένου ροκ

  • Όταν η μικροαστική μάζα προτιμάει να μην καταλαβαίνει

    Όταν η μικροαστική μάζα προτιμάει να μην καταλαβαίνει

  • Γιατί χαίρεται η φύση;

    Γιατί χαίρεται η φύση;

  • Η ΚΟΜΕΠ και τα σίκουελ περί οπορτουνιστικού χώρου

    Η ΚΟΜΕΠ και τα σίκουελ περί οπορτουνιστικού χώρου

  • Για τις εκλογές και την επόμενη μέρα

    Για τις εκλογές και την επόμενη μέρα

IMAGE Γιατί χαίρεται η φύση;
Πέμπτη, 08 Αυγούστου 2019
Του Βασίλη Καλαματιανού. Το προηγούμενο διάστημα τα είδαμε όλα. Προεκλογικές αντιπαραθέσεις και θέσεις κομμάτων, θεσμών και θεσμικών παραγόντων, τη... >>>>>>
IMAGE Πολύ θερμός ο χειμώνας για τη νέα κυβέρνηση!
Τετάρτη, 07 Αυγούστου 2019
Ανακοίνωση της Μετωπικής Δράσης Λευκάδας. Το αποτέλεσμα των βουλευτικών εκλογών της 7ης Ιουλίου έδωσε αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας,... >>>>>>
IMAGE Η ΚΟΜΕΠ και τα σίκουελ περί οπορτουνιστικού χώρου
Κυριακή, 04 Αυγούστου 2019
Γράφει ο Παναγιώτης Ζαβουδάκης. Πριν από ένα χρόνο στο θεωρητικοπολιτικό περιοδικό του ΚΚΕ «Κομμουνιστική Επιθεώρηση (ΚΟΜΕΠ) δημοσιεύτηκε ένα άρθρο με... >>>>>>
IMAGE Για τις εκλογές και την επόμενη μέρα
Δευτέρα, 08 Ιουλίου 2019
Ανακοίνωση της Κίνησης Κομμουνιστών Εργατικός Αγώνας. Το αποτέλεσμα των εκλογών της 7ης Ιουλίου επιβεβαιώνει τις τάσεις που καταγράφηκαν στο... >>>>>>
IMAGE Στο στόχαστρο της κυβέρνησης η απεργία και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα
Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2019
Ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ. Σύμφωνα με πληροφορίες που διέρρευσε η κυβέρνηση σε φιλικά προς αυτήν ΜΜΕ το περασμένο Σαββατοκύριακο προκύπτει ότι υπάρχει... >>>>>>
IMAGE Η μείωση των δαπανών για υγεία και παιδεία και η Ευκλείδιος μαγειρική
Δευτέρα, 06 Μαΐου 2019
Του Λεωνίδα Βατικιώτη. Την επομένη της Πρωτομαγιάς δόθηκε στη δημοσιότητα από το υπουργείο Οικονομικών το Πρόγραμμα Σταθερότητας (εδώ) που υπέβαλε η... >>>>>>
IMAGE Η Δικαιοσύνη δεν είναι μόνο τυφλή…
Παρασκευή, 02 Αυγούστου 2019
Δυο δάνεια κείμενα αποδίδουν πολύ καλά την κατάσταση μετά την απόφαση του δικαστηρίου η οποία οδήγησε στην άμεση αποφυλάκιση του Επ. Κορκονέα. >>>>>>
IMAGE Ο… «κύκλωπας» ορέγεται ξανά το άσυλο
Τετάρτη, 26 Ιουνίου 2019
Του Παναγιώτη Ζαβουδάκη. Καθώς ολοένα και μεγαλώνει η εκ νέου συντηρητικοποίηση της κοινωνίας σε κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο –οσονούπω και σε... >>>>>>
IMAGE Το πισώπλατο χτύπημα του Τίτο στον ΔΣΕ
Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2019
Στις 11 Ιούλη 1949 [1] επίσημοποιήθηκε η ρήξη στις σχέσεις του ΔΣΕ και του Τίτο. Ο ηγέτης της Γιουγκοσλαβίας, μιλώντας στην Πόλα της Ίστριας, ανακοίνωσε το... >>>>>>
IMAGE Οι νέες τεχνολογίες και η εργατική τάξη (μέρος 12ο)
Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019
Ο Εργατικός Αγώνας επιχειρεί να ανοίξει μια συζήτηση για την προοπτική της εργατικής τάξης στο σύγχρονο κόσμο με την είσοδο των νέων τεχνολογιών και... >>>>>>
IMAGE Η ΤΙΝΑ της «γνήσιας αριστεράς» και η χρεωκοπία της
Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2019
Του Άκη Γαβριηλίδη.  Ο Λουί Αλτουσέρ παρατηρούσε κάπου ότι οι κομμουνιστές έχουν αναπτύξει τρομερά εκλεπτυσμένα θεωρητικά εργαλεία για την ανάλυση... >>>>>>
IMAGE Στέλλα Τενεκετζή: Του επαγγέλματός της
Σάββατο, 10 Αυγούστου 2019
Παρουσιάζει ο Γιάννης Ρουσιάς. Μια ενδιαφέρουσα συλλογή διηγημάτων που μπορεί να θυμίζουν και μικρή νουβέλα μας προσφέρει στη πρώτη της συλλογή η... >>>>>>
IMAGE Όταν η μικροαστική μάζα προτιμάει να μην καταλαβαίνει
Σάββατο, 10 Αυγούστου 2019
Του Lupo di mare. Το ελληνικό κράτος και η ιδεολογία του, δηλαδή, ο ελληνικός μεγαλοϊδεατισμός, αναπτύχθηκαν, λειτούργησαν και εδραιώθηκαν, σαν ένας... >>>>>>
IMAGE Η μεγαλύτερη, μέχρι σήμερα, πυρηνική καταστροφή στην παγκόσμια ιστορία
Τρίτη, 06 Αυγούστου 2019
Του Αλέκου Αναγνωστάκη. "… Μέσα στο μυαλό μου, κυριάρχησε ένας στίχος από το ινδικό έπος του  "Bhagavad-Gita" στην οποία ο Krishna προσπαθεί να πείσει τον... >>>>>>
IMAGE Αντίο σύντροφε Ιορδάνη
Σάββατο, 03 Αυγούστου 2019
Το βράδι της Παρασκευής 2 Αυγούστου 2019 έφυγε ο σύντροφος Ιορδάνης Μενεμενόγλου. Ο Ιορδάνης καταγόταν από τη Μενεμένη αλλά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην... >>>>>>
IMAGE Τραμπ και Κίνα: Προς έναν Ψυχρό ή Θερμό Πόλεμο;
Παρασκευή, 16 Αυγούστου 2019
Του Marc Vandepitte. Με μια πρώτη ματιά, η διαμάχη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα περιστρέφεται γύρω από ζητήματα αθέμιτων ανταγωνιστικών πρακτικών και κλοπής... >>>>>>
IMAGE Να ανακληθεί η κατάπτυστη αναγνώριση Γουαιδό!
Τετάρτη, 17 Ιουλίου 2019
Ανακοίνωση της Ελληνικής Επιτροπής Αλληλεγγύης «Είμαστε όλοι Βενεζουέλα».  Η Ελληνική Επιτροπή Αλληλεγγύης «Είμαστε όλοι... >>>>>>
IMAGE Ενίσχυση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της Υγείας
Κυριακή, 16 Ιουνίου 2019
Την ενίσχυση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της Υγείας και της Κοινωνικής Προστασίας ζήτησαν οι εργαζόμενοι από το πρόγραμμα ΟΑΕΔ στο Κ.Κ.Π... >>>>>>
IMAGE Ο άδικος ΕΝΦΙΑ “φορτώνεται” στους δήμους
Τρίτη, 30 Ιουλίου 2019
Γράφει ο Τάκης Παπακωνσταντινόπουλος. Όπως είναι γνωστό, ο κ. Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ ανακοίνωσε την μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση... >>>>>>
IMAGE 46 χρόνια χωρίς τον Νίκο Ζαχαριάδη
Πέμπτη, 01 Αυγούστου 2019
Συμπληρώνονται σήμερα 46 χρόνια από τον θάνατο το Νίκου Ζαχαριάδη, του μεγαλύτερου ηγέτη στην ιστορία του ελληνικού εργατικού και κομμουνιστικού... >>>>>>
IMAGE Γούντστοκ, το κύκνειο άσμα του στρατευμένου ροκ
Πέμπτη, 15 Αυγούστου 2019
Επιμέλεια: Στάθης Καρέλης. Πέρασε κιόλας μισός αιώνας από το Φεστιβάλ του Γούντστοκ ή σωστότερα το Πανηγύρι Μουσικής και Τέχνης του Γούντστοκ (Woodstock Music... >>>>>>
IMAGE Σώστε το ποδόσφαιρο από το μπάχαλο της μπασκετοποίησης
Κυριακή, 14 Ιουλίου 2019
Γράφει ο Θέμης Καίσαρης. Και να που ήρθε αυτό που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Το ποδόσφαιρο να είναι έτοιμο για την απόλυτη μπασκετοποίηση. Την... >>>>>>

Του Γιώργου Πετρόπουλου.

Η ταινία του Παντελή Βούλγαρη, «Το τελευταίο σημείωμα», αφιερωμένη στους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές της Καισαριανής και με κεντρικό ήρωα τον Κομμουνιστή Ναπολέοντα Σουκατζίδη είχε δεχτεί πολλές κριτικές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης- και από τον γράφοντα- πριν φτάσει στους κινηματογράφους καθώς το διαφημιστικό τρέιλερ αποκάλυπτε μια ουσιαστική παραχάραξη των ιστορικών τεκμηρίων. Τώρα που έχουμε δει ολόκληρη την ταινία μπορούμε να πούμε πως η αλλοίωση αυτή είναι υπαρκτή.

Ας δούμε εν συντομία αυτά τα ιστορικά τεκμήρια. Την πρωτομαγιά του ’44, οι δυνάμεις κατοχής, σε αντίποινα για την εξόντωση, στους Μολάους ενός Γερμανού στρατηγού και του επιτελείου του, εκτέλεσαν στο σκοπευτήριο της Καισαριανής 200 Κομμουνιστές που τους πήραν από το στρατόπεδο του Χαϊδαρίου. Απ’ αυτούς περίπου 170 ήταν πρώην κρατούμενοι στην Ακροναυπλία και οι υπόλοιποι πρώην εξόριστοι στην Ανάφη. Ο εχθρός είχε κάνει γνωστές τις προθέσεις του λίγες ημέρες πριν όταν δημοσιοποίησε μέσω του κατοχικού Τύπου και ανάρτησε στους τοίχους των σπιτιών της πρωτεύουσας την εξής ανατριχιαστική ανακοίνωση:

«Την 27. 4. 1944 κομμουνιστικαί συμμορίαι, παρά του Μολάους, κατόπιν μίας εξ’ ενέδρας επιθέσεως, εδολοφόνησαν ανάνδρως ένα Γερμανό στρατηγό και τρεις συνοδούς του αξιωματικούς και ετραυμάτισαν πολλούς γερμανούς στρατιώτες. Εις αντίποινα θα εκτελεσθούν:

1. Ο τυφεκισμός 200 κομμουνιστών την 1η Μαΐου 1944.

2. Ο τυφεκισμός όλων των ανδρών τους οποίους θα συναντήσουν τα γερμανικά στρατεύματα επί της οδού Μολάων προς Σπάρτην, έξωθι των χωρίων.

Υπό την εντύπωσιν του κακουργήματος τούτου, Έλληνες εθελονταί εφόνευσαν αυτοβούλως 100 άλλους κομμουνιστάς.

Ο στρατιωτικός Διοικητής Ελλάδος».

Στην ταινία του Βούλγαρη η διαταγή έχει αλλοιωθεί. Οι 200 κομμουνιστές έχουν γίνει 200 Έλληνες. Αυτό είναι σοβαρότατο ολίσθημα καθώς πρόκειται για παραποίηση ιστορικού ντοκουμέντου και καμία ποιητική, σκηνοθετική ή σεναριογραφική αδεία δεν μπορεί να το δικαιολογήσει. Για τρεις λόγους: α) Στο περιεχόμενο των ιστορικών ντοκουμέντων δεν επιτρέπεται η παραμικρή παρέμβαση. β) Με την αλλοίωση που κάνουν ο Π. Βούλγαρης και η σύζυγός του Ιωάννα Καρυστιάνη (υπογράφουν μαζί το σενάριο της ταινίας) βγαίνει λάδι η Ασφάλεια η οποία έδωσε στοιχεία στους Γερμανούς κατακτητές για το ποιοι ήταν κομμουνιστές στο Χαϊδάρι. Μόνο η Ασφάλεια και οι αρχές δίωξης του κομμουνισμού είχαν φακέλους με τα πολιτικά φρονήματα των κρατουμένων. Και στο Χαϊδάρι δεν κρατούνταν μόνο κομμουνιστές αλλά και μαυραγορίτες και ποινικοί, ακόμη και συνεργάτες των αρχών κατοχής τους οποίους, για κάποιο λόγο, οι κατακτητές έπαψαν να τους εμπιστεύονται και τους φυλάκισαν. γ) Αν οι Γερμανοί ήθελαν να εκτελέσουν γενικά Έλληνες και όχι κομμουνιστές θα τους έπιαναν από το δρόμο, στην Πλατεία Συντάγματος ή στην Ομόνοια. Δεν θα πήγαιναν στο Χαϊδάρι.

Η δεύτερη αλλοίωση της ιστορικής αλήθειας που γίνεται στην ταινία αφορά στην τελευταία φράση της προαναφερόμενης διαταγής: «Υπό την εντύπωσιν του κακουργήματος τούτου, Έλληνες εθελονταί εφόνευσαν αυτοβούλως 100 άλλους κομμουνιστάς». Στην ταινία βλέπουμε εκτελέσεις χωρικών, από γερμανικά στρατεύματα, στην περιοχή των Μολάων- από πουθενά δεν προκύπτει ότι είναι κομμουνιστές, ενώ η διαταγή για κομμουνιστές μιλάει. Η ιστορική αλήθεια παραποιείται και, το χειρότερο, αθωώνονται για το έγκλημα οι ντόπιοι συνεργάτες των Γερμανών, οι ταγματασφαλίτες. «Έλληνες εθελοντές» είναι τα περιβόητα Τάγματα Ασφαλείας.

Αυτά τα ολισθήματα των δημιουργών της ταινίας είναι πέρα για πέρα απαράδεκτα. Θα αδικούσαμε όμως την ταινία στο σύνολό της αν μέναμε μόνο σ’ αυτά και την καταδικάζαμε εντελώς.

Ο Βούλγαρης αναμφίβολα- πέραν των προαναφερόμενων- έφτιαξε μια πολύ καλή αντιφασιστική ταινία (καμία σχέση με το «Ψυχή Βαθιά») που από την αρχή ως το τέλος φανερώνει και στιγματίζει τις θηριωδίες των Ναζί. Υπό αυτή την έννοια, η ταινία είναι σημαντική προσφορά στις μέρες μας που ο φασισμός σηκώνει κεφάλι και στην Ελλάδα.

Ο ρόλος των κομμουνιστών δεν αποσιωπάται. Η λέξη «κομμουνιστής» αναφέρεται τρεις φορές. Μπορεί να φαίνονται λίγες αλλά έχουν κεντρική-ουσιαστική σημασία στην ταινία. Την μία όταν ο Γερμανός διοικητής λέει στον Σουκατζίδη ότι έχει διαβάσει τον φάκελό του και ξέρει ότι είναι κομμουνιστής. Τη δεύτερη, όταν κρατούμενος ακούει στα Λουτρά Γερμανούς αξιωματικούς να λένε ότι θα εκτελεστούν 200 κομμουνιστές (είναι το μόνο σημείο της ταινίας όπου ο θεατής μαθαίνει ότι και οι 200 ήταν κομμουνιστές). Την τρίτη όταν ο καθοδηγητής των κρατουμένων κομμουνιστών στο Χαϊδάρι, καθώς εκτελείται στο σκοπευτήριο της Καισαριανής, λέει: «Κομμουνιστής ως το θάνατο».

Για τους κομμουνιστές θεατές και τους μυημένους στα περί κομμουνιστών είναι φανερό, σε όλη την ταινία, ότι η οργάνωση των κρατουμένων- όπως παρουσιάζεται- είναι δουλειά που μόνο κομμουνιστές μπορούσαν να την κάνουν. Το ίδιο ισχύει και για μια σειρά διαλόγων μεταξύ τους. Δεν είναι διάλογοι που θα μπορούσαν να γίνουν από μη κομμουνιστές. Αλλά αυτά δεν μπορεί να τα αντιληφθεί ο κοινός θεατής. Αφορούν μόνο στους μυημένους και τους γνώστες της ιστορίας του κομμουνιστικού κινήματος και του ΚΚΕ.

Ο ερμηνείες των ρόλων είναι πολύ καλές έως εξαιρετικές. Το συγκινησιακό στοιχείο ισχυρότατο. Ο θεατής συγκλονίζεται και ταυτίζεται με τον αγωνιστή. Δακρύζει για τα πάθη του, συμπάσχει μαζί τους, νιώθει την ανάγκη να τον χειροκροτήσει. Υποκλίνεται στο μεγαλείο και τη θυσία του.

Τα μυθοπλαστικά στοιχεία της ταινίας- πέραν των προαναφερόμενων ολισθημάτων- είναι προσεγμένα και βρίσκονται σε συνάφεια με τα ιστορικά δεδομένα. Ακόμη και η σκηνή στον τόπο εκτέλεσης όπου ο Σουκατζίδης λέει στο αυτί του σκοτωμένου καθοδηγητή του, καθώς σέρνει το άψυχο κορμί του στη άκρη για να αδειάσει ο τόπος εκτέλεσης και να πάρουν θέση οι επόμενοι μελλοθάνατοι: «Δεν θέλω να πεθάνω, ακούς. Θέλω να ζήσω γιατί αγαπάω».

Τη φράση αυτή ο Βούλγαρης τη δανείστηκε, σίγουρα, από αφήγηση του Χ. Φλωράκη- με τον οποίο διατηρούσε στενές σχέσεις- και την έβαλε στο στόμα του Σουκατζίδη καθώς κι εκείνος αγαπούσε. Έλεγε ο Χαρίλαος: «Θυμάμαι σε μια μάχη στη γέφυρα του Κοράκου, είχαμε τραυματίες, νεκρούς. Τραυματίστηκε και μια αντάρτισσα, Αγαθή την έλεγαν, δεν θυμάμαι το επίθετό της, ήταν πραγματικά μια παλικαρού και είχε τραύμα στο κεφάλι, πάρα πολύ επικίνδυνο και πέθανε, δεν γλίτωσε. Μετά τη μάχη, χρέος όλων των επικεφαλής, ήταν να επισκέπτονται τους τραυματίες. Πήγα λοιπόν να τους δω, είδα και την Αγαθή. Μόλις με είδε μου λέει: ‘‘Σύντροφε διοικητή, θέλω να ζήσω’’ και με κοίταξε στα μάτια. Λέω: ‘‘Μην φοβάσαι, θα γίνεις καλά, εδώ είναι ο γιατρός, δεν είναι τίποτα το σοβαρό’’. ‘‘Θέλω να ζήσω’’, ‘‘Ε, θα ζήσεις Αγαθή’’. ‘‘Θέλω να ζήσω γιατί αγαπάω’’. Αυτή αγαπούσε πραγματικά έναν συμμαχητή μας και το είχε δηλώσει με τέτοιο ανθρώπινο και απλό τρόπο, που πραγματικά μου έκανε τεράστια εντύπωση και τώρα που θυμάμαι τη σκηνή συγκινούμαι με την κοπέλα αυτή, η οποία τελικά πέθανε».

Εν κατακλείδι, αξίζει να δείτε αυτή την ταινία, να την συζητήσετε με όσους άλλους την δουν και να αποκαταστήσετε τις ιστορικές παραποιήσεις που έχει. Ο τελικός λογαριασμός βγαίνει θετικός.

IMAGE Χούντα, «νοσούντες» και στο βάθος… Dirty Harry!
Τρίτη, 23 Ιουλίου 2019
Γράφει ο Αμετανόητος. Ο κινηματογραφικός επιθεωρητής Χάρι Κάλαχαν[1] υποστήριζε πως «opinions are like assholes, everybody has one» («οι απόψεις είναι σαν τις κ@λ#τρ^π!δες, όλοι έχουν από μια»). >>>>>>

Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη

Διαβάστε το on line πατώντας την εικόνα

Αποθηκεύστε το pdf πατώντας ΕΔΩ

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 286 επισκέπτες και κανένα μέλος