16/04/2021

Αναλώσιμες οι ζωές των νεφροπαθών στον καιρό της πανδημίας

Αναλώσιμες οι ζωές των νεφροπαθών στον καιρό της πανδημίας

Της Ελένης Μπαρμπαλιά. 40 νεφροπαθείς τελικού σταδίου έχασαν τη ζωή τους από τη νόσο covid-19 τo α΄τρίμηνο του 2021  διαμηνύει η Πανελλήνια...

Σκέψεις πάνω στις Θέσεις για το 21ο συνέδριο του ΚΚΕ

Σκέψεις πάνω στις Θέσεις για το 21ο συνέδριο του ΚΚΕ

Το συνέδριο του ΚΚΕ  δίκαια απασχολεί τους κομμουνιστές και τον αριστερό κόσμο  λόγω  της ιστορικής πορείας του κόμματος, των αγώνων  και του...

Οι διαπιστώσεις των “ειδικών”

Οι διαπιστώσεις των “ειδικών”

Του Κώστα Γρηγοριάδη. Στο πρόσφατο διαδικτυακό συνέδριο του Economist με θέμα «Ελλάδα: 200 χρόνια οικονομικής επιβίωσης» είχαμε δύο παρεμβάσεις από...

Η ίδρυση του ΝΑΤΟ και ο σημερινός του ρόλος

Η ίδρυση του ΝΑΤΟ και ο σημερινός του ρόλος

Του Γιώργου Πετρόπουλου. Δευτέρα 4 Απριλίου 1949. Ώρα, τοπική, 3 μ.μ.[1] Στην αίθουσα τελετών του Στέητ Ντιπάρτμεντ, στην Ουάσιγκτον, επικρατεί...

Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με οσμή μνημονίου

Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με οσμή μνημονίου

Ο πρωθυπουργός της χώρας, με κάθε επισημότητα, παρουσίασε το “Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας” το οποίο, στο αφήγημα της κυβέρνησης για...

 Προγραμματική Διακήρυξη της Κίνησης Κομμουνιστών – Εργατικός Αγώνας

Προγραμματική Διακήρυξη της Κίνησης Κομμουνιστών – Εργατικός Αγώνας

1. Ο σημερινός κόσμος δεν χαρακτηρίζεται μόνο από την παγκόσμια καπιταλιστική κρίση αλλά και από την κρίση του εργατικού, επαναστατικού,...

  • Αναλώσιμες οι ζωές των νεφροπαθών στον καιρό της πανδημίας

    Αναλώσιμες οι ζωές των νεφροπαθών στον καιρό της πανδημίας

  • Σκέψεις πάνω στις Θέσεις για το 21ο συνέδριο του ΚΚΕ

    Σκέψεις πάνω στις Θέσεις για το 21ο συνέδριο του ΚΚΕ

  • Οι διαπιστώσεις των “ειδικών”

    Οι διαπιστώσεις των “ειδικών”

  • Η ίδρυση του ΝΑΤΟ και ο σημερινός του ρόλος

    Η ίδρυση του ΝΑΤΟ και ο σημερινός του ρόλος

  • Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με οσμή μνημονίου

    Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με οσμή μνημονίου

  •  Προγραμματική Διακήρυξη της Κίνησης Κομμουνιστών – Εργατικός Αγώνας

    Προγραμματική Διακήρυξη της Κίνησης Κομμουνιστών – Εργατικός Αγώνας

IMAGE Σκέψεις πάνω στις Θέσεις για το 21ο συνέδριο του ΚΚΕ
Τετάρτη, 14 Απριλίου 2021
Το συνέδριο του ΚΚΕ  δίκαια απασχολεί τους κομμουνιστές και τον αριστερό κόσμο  λόγω  της ιστορικής πορείας του κόμματος, των αγώνων  και του μεγέθους... >>>>>>
IMAGE Η ίδρυση του ΝΑΤΟ και ο σημερινός του ρόλος
Κυριακή, 04 Απριλίου 2021
Του Γιώργου Πετρόπουλου. Δευτέρα 4 Απριλίου 1949. Ώρα, τοπική, 3 μ.μ.[1] Στην αίθουσα τελετών του Στέητ Ντιπάρτμεντ, στην Ουάσιγκτον, επικρατεί κλίμα... >>>>>>
IMAGE Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με οσμή μνημονίου
Σάββατο, 03 Απριλίου 2021
Ο πρωθυπουργός της χώρας, με κάθε επισημότητα, παρουσίασε το “Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας” το οποίο, στο αφήγημα της κυβέρνησης για το... >>>>>>
IMAGE Συντονισμένη πάλη ενάντια στον κρατικό αυταρχισμό!
Τετάρτη, 03 Μαρτίου 2021
Ανακοίνωση της ΤΕ Ιωαννίνων της Κίνησης Κομμουνιστών – Εργατικός Αγώνας. Ο αυταρχικός κατήφορος της κυβέρνησης, η επίθεση στα δημοκρατικά δικαιώματα,... >>>>>>
IMAGE Αναλώσιμες οι ζωές των νεφροπαθών στον καιρό της πανδημίας
Πέμπτη, 15 Απριλίου 2021
Της Ελένης Μπαρμπαλιά. 40 νεφροπαθείς τελικού σταδίου έχασαν τη ζωή τους από τη νόσο covid-19 τo α΄τρίμηνο του 2021  διαμηνύει η Πανελλήνια Ομοσπονδία... >>>>>>
IMAGE Κάλεσμα σε συγκέντρωση από τη Μετωπική Δράση Λευκάδας
Παρασκευή, 26 Μαρτίου 2021
Σάββατο 27 Μάρτη ατις 11 π.μ. στον Άη Μηνά. >>>>>>
IMAGE Πανεπιστημιακή Αστυνομία: Ομόφωνο όχι καθηγητών του ΕΜΠ
Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2021
Ηχηρό και ομόφωνο "όχι" στην ίδρυση Πανεπιστημιακής Αστυνομίας είπαν και οι καθηγητές του Πολυτεχνείου της Αθήνας. Την ίδια στιγμή που το υπουργείο... >>>>>>
IMAGE Ιδιωτικοποιήσεις και τρομοκρατία εργαζομένων στο Δήμο Ιωαννιτών
Δευτέρα, 08 Φεβρουαρίου 2021
Ανακοίνωση της παράταξης «ΕΝΟΤΗΤΑ-ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Ιωαννίνων». Οι αποφάσεις ιδιωτικοποίησης υπηρεσιών στους δήμους αυξάνονται ... >>>>>>
IMAGE Οι διαπιστώσεις των “ειδικών”
Παρασκευή, 09 Απριλίου 2021
Του Κώστα Γρηγοριάδη. Στο πρόσφατο διαδικτυακό συνέδριο του Economist με θέμα «Ελλάδα: 200 χρόνια οικονομικής επιβίωσης» είχαμε δύο παρεμβάσεις από δύο... >>>>>>
IMAGE 21 Μάρτη Παγκόσμια Μέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων
Κυριακή, 21 Μαρτίου 2021
 Γράφει ο Τάκης Παπακωνσταντινόπουλος. Στις 21 Μάρτη 1960 σε ειρηνική διαδήλωση μαύρων φοιτητών, η αστυνομία της ρατσιστικής Νότιας Αφρικής σκότωσε 69... >>>>>>
IMAGE Η επανάσταση του 1821: Χαρακτήρας-αντιφάσεις-αποτέλεσμα
Πέμπτη, 25 Μαρτίου 2021
Του Γιώργου Πετρόπουλου. Η επανάσταση του 1821 υπήρξε ο πρώτος μεγάλος σταθμός στην ιστορία του νεοελληνικού έθνους. Ως αποτέλεσμά της είχε την... >>>>>>
IMAGE Όταν η κρατική ευθύνη μετατρέπεται σε «ατομική», η εξεταστική γίνεται «μετ’ εμποδίων»
Τετάρτη, 08 Ιουλίου 2020
Ανακοίνωση της Ενωτικής Σπουδαστικής Αγωνιστικής Κίνησης (ΕΣΑΚ). Εδώ και μερικές μέρες, έχει ξεκινήσει η εξεταστική περίοδος για το εαρινό εξάμηνο.... >>>>>>
IMAGE Έρευνα: Πόσο συμβάλλουν οι διαδηλώσεις στην εξάπλωση του κορονοϊού;
Παρασκευή, 19 Μαρτίου 2021
Την έρευνα έκανε η καθηγήτρια ιατρικής/χειρούργος του νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, Μονίκ Τελό Οι διαδηλώσεις για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ στις... >>>>>>
IMAGE Ελλάδα, χώρα του ήλιου και του cloud της Microsoft
Δευτέρα, 02 Νοεμβρίου 2020
Γράφει ο constantinos. Το 1967 βγήκε στους κινηματογράφους η πρώτη έγχρωμη ελληνική ταινία, με τίτλο «Καλώς ήρθε το δολάριο», από όπου και η δημοφιλής φράση... >>>>>>
IMAGE Alexandre Dymas: Ο κόμης Μοντεχρίστος
Σάββατο, 10 Απριλίου 2021
Παρουσιάζει ο Γιάννης Ρουσιάς. Πολλά θα μπορούσε να πει κανείς για το συγκεκριμένο βιβλίο, αποτελεί σίγουρα ένα από τα σημαντικότερα βιβλία της... >>>>>>
IMAGE Ρωσική σαλάτα με Γιάλτα, Βαλκάνια και… Sputnik V
Δευτέρα, 05 Απριλίου 2021
Είναι πολύ σημαντικό να τιμάς το ψωμί που τρως. Τα αστικά ΜΜΕ τιμούν την κυβερνητική επιχορήγηση που πήραν και καθημερινά κάνουν απόσβεση. Στην πρώτη... >>>>>>
IMAGE Ικετεύοντας τους φαρμακάδες
Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2021
Η φράση “ρεζίλι των σκυλιών” ταιριάζει γάντι στη στάση της ΕΕ σχετικά με το ζήτημα του εμβολιασμού και τη στάση των φαρμακευτικών εταιρειών που... >>>>>>
IMAGE Όταν οι ρασοφόροι δείχνουν ποιος κυβερνά αυτό τον τόπο
Πέμπτη, 07 Ιανουαρίου 2021
«Κανένας νόμος δεν μπορεί να μας σταματήσει». Αυτή η προκλητική δήλωση δεν ανήκει στα «φρικιά» των Εξαρχείων αλλά στους εκπροσώπους «του Θεού επί της... >>>>>>
IMAGE Η κυβερνητική φάμπρικα δικαστικών διώξεων σε διαδηλωτές δεν θα περάσει!
Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2021
Σε νέα φάση μπαίνει η κόντρα της κυβέρνησης με τον «εχθρό λαό» και το μαζικό κίνημά του,  καθώς η αστυνομία βάζει μπρος τη φάμπρικα των ποινικών διώξεων... >>>>>>
IMAGE 2.0 !
Σάββατο, 10 Απριλίου 2021
Γράφει ο Γιάννης Φασουλάς. Όχι δεν είναι το σκορ κάποιου ποδοσφαιρικού αγώνα που έχασε η εθνική ομάδα στο γήπεδο. Δεν είναι ούτε νούμερο για μέγεθος... >>>>>>
IMAGE Σκέψεις για ορισμένα άμεσα προβλήματα του κινήματος
Τρίτη, 02 Μαρτίου 2021
Γράφει ο Γεράσιμος Αραβανής. Η πολιτική ως ιδιαίτερη μορφή κοινωνικής δραστηριότητας σχετίζεται με την εμφάνιση των τάξεων και τη δημιουργία των... >>>>>>
IMAGE Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη Λάρισα
Πέμπτη, 08 Απριλίου 2021
Ο Συντονισμός Κομμουνιστικών Δυνάμεων στη Λάρισα, μαζί με άλλες πολιτικές οργανώσεις της Αριστεράς και συλλογικότητες της πόλης, πραγματοποίησε την... >>>>>>
IMAGE 57 χρόνια από τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη
Παρασκευή, 22 Μαΐου 2020
Συμπληρώνονται φέτος 57 χρόνια από τη στυγερή δολοφονία του αγωνιστή της Ειρήνης βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη από το δεξιό παρακράτος. >>>>>>
IMAGE Ποια είναι η λύση στην Ανατολική Μεσόγειο;
Τρίτη, 08 Σεπτεμβρίου 2020
Του Mehmet Efe Çaman. Σε παλιότερα άρθρα έχω αναλύσει την προσέγγιση της Τουρκίας για την Ανατολική Μεσόγειο και τη θάλασσα του Αιγαίου. Έστω κι αν δέχτηκα... >>>>>>
IMAGE Επαναφορά της ενισχυμένης αναλογικής στην ΤΑ
Τετάρτη, 03 Φεβρουαρίου 2021
Ο αντιδραστικός κατήφορος της κυβέρνησης της ΝΔ συνεχίζεται. Τώρα έχουν σειρά οι δήμοι και οι περιφέρειες. Γράφει ο Τάκης Παπακωνσταντινόπουλος. >>>>>>
IMAGE Η «άγνωστη» Έκθεση του Κώστα Απαλοδήμα για τη Μάχη του Κοσμά
Πέμπτη, 08 Απριλίου 2021
Του Βαγγέλη Μητράκου. «Η Εθνική Αντίσταση καθρεφτίζει την καρδιά του Ελληνικού Έθνους σε μια από τις μεγαλύτερες στιγμές των ιστορικών του ανατάσεων.... >>>>>>
IMAGE Ελλάδα, χώρα του ήλιου και του cloud της Microsoft
Δευτέρα, 02 Νοεμβρίου 2020
Γράφει ο constantinos. Το 1967 βγήκε στους κινηματογράφους η πρώτη έγχρωμη ελληνική ταινία, με τίτλο «Καλώς ήρθε το δολάριο», από όπου και η δημοφιλής φράση... >>>>>>
IMAGE Το αίμα που έγινε νερό γίνεται και μελάνι
Παρασκευή, 04 Δεκεμβρίου 2020
Ο Γιάννης Ρουσιάς μιλά με τη Σωτηρία Μαραγκοζάκη συγγραφέα του μυθιστορήματος «Κλήρος του αίματος». Πριν λίγες ημέρες ολοκλήρωσα ένα αριστουργηματικά... >>>>>>
IMAGE Η φωνή του Κώστα Μπατή ήταν το heavy metal του ελληνικού μπάσκετ
Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2020
Μικρός φόρος τιμής στον πρόωρα χαμένο δημοσιογράφο Κώστα Μπατή. Η φωνή του ήταν ο εκκωφαντικός ήχος της πρώτης μας γνωριμίας με το μπάσκετ. >>>>>>

Γράφει ο Διογένης ο Ενοχλητικός.

Σχόλιο για την ταινία «Τελευταίο Σημείωμα», σε σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη και σενάριο Ιωάννας Καρυστιάνη και Παντελή Βούλγαρη.

Η πρεμιέρα της ταινίας έγινε τη Δευτέρα 23/10/2017 στο Μέγαρο Μουσικής – αίθουσα «Τριάντη».

Προσωπικά την είδα την Τετάρτη 1/11/2017 στον κινηματογράφο Ίλιον της οδού Τροίας, μετά από την ανάγνωση αρκετών σχολίων στον ημερήσιο Τύπο και ζωηρών συζητήσεων με φίλους που άλλοι είχαν δει την ταινία κι άλλοι όχι, και με έντονους προβληματισμούς θετικούς και αρνητικούς για το περιεχόμενο της ταινίας. Έπρεπε να διαμορφώσω και μια δική μου γνώμη, βλέποντάς τη…

Από την αρχή θέλω να πω ότι ο ιστορικός αναθεωρητισμός, τόσο ο δεξιός όσο και ο «αριστερός» είναι απ΄ όλες τις απόψεις επικίνδυνος, ο δε «συνεπής» αναθεωρητισμός που βλέπω επάξια να εκπροσωπούν ο Παντελής και η Ιωάννα είναι διπλά πιο επικίνδυνος. Γιατί; Γιατί με ένα καλοδουλεμένο εξωτερικό περιτύλιγμα τινάζουν στον αέρα το ουσιαστικό περιεχόμενο της υπόθεσης των 200 Κομμουνιστών που εκτελέστηκαν από τα ναζιστικά SS στην έντονα φορτισμένη μέρα για την εργατική τάξη, το αγωνιστικό Λαϊκό και το Κομμουνιστικό κίνημα, την Πρωτομαγιά του 1944 (όπου μετά το Στάλινγκραντ από το 1943 και μετά, ο Ναζισμός βρισκόταν σε διαρκή υποχώρηση και προϊούσα σήψη που τον έκαναν ακόμα πιο βίαιο και εκδικητικό απέναντι ιδιαίτερα στους Κομμουνιστές…).

Αν και η ταινία έχει σαν αντικείμενό της την εκτέλεση των 200 Κομμουνιστών στο χώρο της Καισαριανής την 1η Μάη του 1944, η αναφορά μέσα στην ταινία σε Κομμουνιστές ακούγεται μόλις τρεις φορές:

Μια φορά από τον διοικητή του στρατοπέδου Χαϊδαριού –τον περιβόητο Φισερ- όταν αραδιάζει στον Ναπολέοντα Σουκατζίδη το πλήρες αγωνιστικό βιογραφικό του το οποίο έχει έρθει στα χέρια του από τις υπηρεσίες της Ασφάλειας του Μανιαδάκη, του προηγούμενου μοναρχοφασιστικού καθεστώτος της 4ης Αυγούστου του δικτάτορα Μεταξά και των διαδοχικών καθεστώτων δοσιλόγων όπως του Τσολάκογλου, του Λογοθετόπουλου, του Ιωάννη Ράλλη, που συνέχιζαν το έργο τους όπως προηγούμενα στο κυνήγι των Κομμουνιστών. Μάλιστα ο τελευταίος, ο Ράλλης, οργάνωσε τους γερμανοτσολιάδες, το αίσχος των Ταγμάτων Ασφαλείας που καταδίωκαν Κομμουνιστές και Πατριώτες στις υπηρεσίες των Ναζιστών… (αυτά που σκότωσαν «αυτοβούλως» 100 ακόμα Κομμουνιστές στους Μολάους το 1944, που η ταινία επίσης το αποσιωπά…)

Η δεύτερη φορά που γίνεται αναφορά είναι πάλι από γερμανό φασίστα της διοίκησης του στρατοπέδου που μόλις έχει βγει από τα λουτρά του στρατοπέδου της Διοίκησης και συζητώντας με άλλους γερμανούς κάνει αναφορά ότι πάρθηκε απόφαση να εκτελεστούν 200 Κομμουνιστές.

Ο Σουκατζίδης που κάνει αγγαρεία στα λουτρά σφουγγαρίζοντας το πάτωμα ακούει τις συζητήσεις των γερμανών για την απόφαση εκτέλεσης, δείχνει αναστατωμένος και πέφτει στο πάτωμα από το σοκ της είδησης που μόλις μαθαίνει (αυτό δείχνει η ταινία σ΄ ένα πολύ σύντομο πλάνο της, πριν το διάλειμμα).

Τρίτη φορά που ακούγεται η λέξη Κομμουνιστής, είναι κατά την εκτέλεση των 200 Κομμουνιστών στη Καισαριανή όπου ο πιο ηλικιωμένος στη σειρά του, ακούγεται να λέει «Κομμουνιστής ως το θάνατο» Με αυτή τη ροή στην ταινία, οι θεατές μαθαίνουν για Κομμουνιστές από 2 Γερμανούς ενώ μόνο στο τέλος της ταινίας; ένας από τους 200 το δηλώνει καθαρά μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα!

Στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας η κομμουνιστική ιδιότητα αποσιωπάται και φτάνουμε σε μια από τις κορυφαίες στιγμές της, όπου έχει αρχίσει το διάβασμα της Διαταγής για την εκτέλεση των 200 κομμουνιστών αλλά αντί γι αυτό οι θεατές ακούν 200 ελλήνων που θα πάνε για εκτέλεση! Ποιος ο λόγος στην πιο κρίσιμη στιγμή να παραχαραχτεί το περιεχόμενο της ναζιστικής διαταγής;

Όπως φαίνεται υπάρχει λόγος και είναι πολύ σοβαρός. Με ένα πολύ καλά επεξεργασμένο περιτύλιγμα που δείχνει από τη μια σκηνές βαρβαρότητας και ωμής βίας των ναζιστών –ειδικά του περιβόητου Κόβατς- στους κρατούμενους και στις κρατούμενες και από την άλλη δείχνει την εκπληκτική οργάνωση της αντίστασης και της αλληλεγγύης των κρατουμένων μέσα στους θαλάμους τους, στο μαγερειό, στο φούρνο κλπ παραμερίζεται με αριστοτεχνικό τρόπο και αποσιωπάται η ουσία: ότι αυτή η αντίσταση, η οργάνωση της ροής των πληροφοριών που έρχεται μέσα στο στρατόπεδο για τις νίκες του Κόκκινου στρατού και των άλλων συμμάχων, για τη δράση του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ κλπ, που ενισχύουν το φρόνημα των φυλακισμένων –είναι κάτι που εξοργίζει τους Γερμανούς, γιατί παρά τις προσπάθειες δεν κατορθώνουν να το διαλύσουν, όπως φαίνεται καθαρά και από τις κουβέντες του Διοικητή Φίσερ (που αφήνει κάποιες αιχμές ότι μπορεί να είναι μπλεγμένος σ΄ αυτό και Γερμανός) με τον Ναπολέοντα που δεν του παίρνει κουβέντα παρά τις απειλές και τη βία που του ασκεί-, όπως επίσης, οι εκδηλώσεις αλληλεγγύης και βοήθειας στους βασανισμένους κρατούμενους και τις βασανισμένες γυναίκες κρατούμενες οφείλονται στην υπεροχή που δείχνει η Κομμουνιστική πολιτικό-ιδεολογική και οργανωτική συγκρότηση μέσα στο στρατόπεδο, που κάνει τον γερμανό διοικητή Φίσερ και τη διοίκηση του στρατοπέδου να λυσσάει κατά των Κομμουνιστών. Αυτό όμως στην ταινία με πολύ έντεχνο τρόπο αποσιωπάται….

Τι αποκομίζουν οι ηλικίες από 15 έως 40, 45 ετών, όταν βλέπουν την ταινία και που δεν έχουν ούτε αμυδρή γνώση των ιστορικών γεγονότων; Ότι στην καλύτερη περίπτωση αυτοί οι 200 που αντιστέκονται τόσο θαρραλέα στους ναζιστές είναι έλληνες κρατούμενοι που οι γερμανοί τους κατονομάζουν ως κομμουνιστές….

Μια ακόμα παρατήρηση: Είναι το πώς παρουσιάζεται στην ταινία η προσωπικότητα του Ναπολέοντα Σουκατζίδη ενός συγκροτημένου και δοκιμασμένου –αν μη τι άλλο Κομμουνιστή- με γνώση πολλών ξένων γλωσσών, που στα 33 χρόνια του έχει περάσει από πολλούς τόπους εξορίας κι από το μεγάλο σχολειό της Ακροναυπλίας για να καταλήξει στο Χαϊδάρι. Εδώ ο Ναπολέων παρουσιάζεται, κάτω και από συγκεκριμένη σκηνοθετική καθοδήγηση βέβαια, διαφορετικός από τον Ναπολέοντα που είχα μάθει μέσα από τις δυνατές περιγραφές του Θέμου Κορνάρου στο Στρατόπεδο του Χαϊδαριού. Εδώ λοιπόν φαίνεται σαν ένα άτομο προβληματισμένο, που απαντά αμυντικά στις προτάσεις που του κάνει ο Φίσερ, όπως πχ «προσπαθείς να με απομονώσεις από τους συντρόφους μου» ή «προσπαθείς να με εκθέσεις στους συντρόφους μου», η σκηνή μάλιστα που είναι στη σειρά των 200 και αρνείται να ανταλλάξει το νούμερο 167 με τη ζωή του ενώ θα περίμενε κανείς μια δραματική κορύφωση που θα έδειχνε τη φοβερή υπεροχή του Κομμουνιστή που σμπαράλιασε απ΄ όλες τις απόψεις τη δανεισμένη «υπεροχή της Άρειας φυλής» και την υποτιθέμενη ανωτερότητά της, μπροστά σ΄ όλο το στρατόπεδο , χάνεται, είναι επίπεδη, με έναν Ναπολέοντα που απλά αρνείται κι έναν γερμανό που απλά δείχνει ότι μετάνιωσε για την πρόταση του.

Κάνει εντύπωση, ότι στην ταινία, όσες φορές ο Σουκατζίδης έρχεται σε αντιπαράθεση με τον Φίσερ αποφεύγει να δηλώσει ο ίδιος ότι είναι κομμουνιστής.

Ούτε στη σκηνή στο προαύλιο του στρατοπέδου που ο Φίσερ του λέει ότι έχουν και κάτι κοινό, ότι πιστεύουν σε ιδεολογίες αν και διαφορετικές… Ούτε στη σκηνή όπου ο γερμανός Διοικητής φέρνει στο στρατόπεδο και την αρραβωνιαστικιά του και τους προτείνει να τους στείλει στη Γερμανία για να σταδιοδρομήσουν αφού όμως ο Σουκατζίδης υπογράψει μια δήλωση, την οποία βέβαια αρνείται, όπως αρνείται να γίνει και πληροφοριοδότης των γερμανών, ούτε βέβαια στην κορυφαία στιγμή όπου αρνείται να αντικατασταθεί από τη σειρά των προς εκτέλεση συντρόφων του…

Οι σκηνοθετικές οδηγίες προς τον ηθοποιό είναι όπως φαίνεται αυστηρές και θέλουν να παρουσιάζουν έναν Ναπολέοντα Σουκατζίδη κολοβωμένο στα μέτρα ενός άθλιου ιστορικού αναθεωρητισμού, που ταλαντεύεται κι αυτό που τον κρατάει είναι οι υποχρεώσεις που αισθάνεται προς τους άλλους συντρόφους του. Αυτό θέλει να δείξει πολύ καθαρά η σκηνοθετική οδηγία που βάζει τον Ναπολέοντα να λέει στο αυτί του νεκρού καθοδηγητή του καθώς τον σέρνει «Δεν θέλω να πεθάνω, ακούς. Θέλω να ζήσω γιατί αγαπάω». Τι νόημα έχει αυτή η δήλωση στον τόπο της εκτέλεσης όταν μάλιστα έρχεται η σειρά του;

Και τέλος θα κλείσω ακόμα με δυο αθλιότητες που δείχνουν πολύ καθαρά σε τι επενδύει η ταινία του Παντελή και της Ιωάννας παρουσιάζοντας τον κολοβωμένο Ναπολέοντα κι ένα θαμμένο βαθιά Κομμουνιστικό Κόμμα… Πρώτη, είναι η σκηνή με την τελευταία 20αδα προς εκτέλεση που περιλαμβάνει και τον Ναπολέοντα. Κατά τη στιγμή της εκτέλεσης όλοι σηκώνουν τη γροθιά τους –σαφές κομμουνιστικό σύμβολο- εκτός από τον Σουκατζίδη!!! Πλάνο εντελώς απαράδεκτο από κάθε άποψη που εκθέτει ανεπανόρθωτα και τους δυο… Δεύτερη, είναι στο τέλος της ταινίας όταν αρχίζουν να πέφτουν οι τίτλοι του έργου υπάρχει και η υπόμνηση ότι η ταινία αφιερώνεται στους 200 εκτελεσμένους της Καισαριανής! Ούτε και εκεί υπάρχει αναφορά στους κομμουνιστές!

ΥΓ1: Μου κάνει εντύπωση και η παρουσίαση στην ταινία κάποιων γερμανών αξιωματούχων των SS στο στρατόπεδο που εμφανίζονται προβληματισμένοι για την εκτέλεση 200 –έστω κι αν είναι Κομμουνιστές. Ιδιαίτερη προσοχή θέλει η σκιαγράφηση του διοικητή του στρατοπέδου Φίσερ που εμφανίζεται κι αυτός να έχει ερωτήματα για την απόφαση εκτέλεσης 200 «από το στρατόπεδό του» ενώ δείχνει μια ιδιαίτερη συμπάθεια και προς τον Σουκατζίδη γιατί πρώτα απ΄ όλα του θυμίζει τον αδερφικό του φίλο Βολφ στη Γερμανία τον οποίο όμως αναγκάστηκε να εκτελέσει ο ίδιος υλοποιώντας τη διαταγή εκτέλεσης του γιατί είχε βοηθήσει γείτονες του εβραίους! Πουθενά δεν φαίνεται βέβαια το κουρέλιασμα της «ανωτερότητάς του» από τη συντριπτική ηθική και πολιτική υπεροχή του Κομμουνιστή Ναπολέοντα καθώς και των άλλων Κομμουνιστών κρατουμένων… Έτσι οι δυο προσωπικότητες εμφανίζονται μέσα στην ταινία σαν ισοδύναμες…

ΥΓ2: Αφορά την ολοσέλιδη παρουσίαση που έγινε στον Κυριακάτικο Ριζοσπάστη στις 28-29 Οκτώβρη του 2017 με τα αρχικά Ε.Μ: Καλό είναι να βλέπουμε την ταινία όπως πραγματικά είναι κι όχι όπως θα θέλαμε να είναι…..

IMAGE Χορηγίες και ξετσιπωσιές
Τετάρτη, 07 Απριλίου 2021
Του Κώστα Γρηγοριάδη. “Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι”. Αυτό το απόφθεγμα του Οδυσσέα Ελύτη, χαρακτηρίζει την Ελλάδα με έναν τρόπο που μόνο ένας πνευματικός άνθρωπος του δικού... >>>>>>

Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη

Διαβάστε το on line πατώντας την εικόνα

Αποθηκεύστε το pdf πατώντας ΕΔΩ

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 215 επισκέπτες και κανένα μέλος