Ανακοίνωση της Επιτροπής Παιδείας της Κίνησης Κομμουνιστών – Εργατικός Αγώνας.

Σε λίγες μέρες ανοίγουν τα σχολεία. Η φετινή χρονιά έχει την ιδιομορφία να ξεκινά εν μέσω πανδημίας. Θα περίμενε κανείς πως η εμπειρία του προηγούμενου χειμώνα θα αποτελούσε οδηγό για ένα οργανωμένο και αποτελεσματικό σχέδιο λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Αντί γι’ αυτό, καθημερινά ακούγονται εξαγγελίες που η μια αντικρούει ή τροποποιεί την προηγούμενη, παρατηρείται ασυνεννοησία στελεχών της κυβέρνησης και εμμονή της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας σε πρακτικές που υπηρετούν το νεοφιλελεύθερο μοντέλο αδιαφορώντας για την ουσία της εκπαίδευσης, την υγεία μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων και την ομαλή και ασφαλή διενέργεια μαθημάτων.

Δεν περίμενε κανείς πως η κυβέρνηση της ΝΔ θα έπαιρνε φιλολαϊκά μέτρα, περίμενε όμως, με την εμπειρία των προηγούμενων μηνών και τον χρόνο προετοιμασίας που είχε τους καλοκαιρινούς μήνες, να παρουσιάσει ένα σοβαρό σχέδιο λειτουργίας των σχολείων.

Η ΝΔ ούτε μπορεί ούτε θέλει να ασχοληθεί στα σοβαρά με τη δημόσια εκπαίδευση, είναι έξω από τη λογική της. Θα μπορούσε να είχε αξιοποιήσει το διάστημα που πέρασε για να διαβουλευτεί με γιατρούς αλλά και εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας που καθημερινά βίωσαν τα προβλήματα που επέφερε η πανδημία στην εκπαίδευση. Αντί γι’ αυτό, επιμένει να επικαλείται γνώμες επιτροπών που η ίδια έχει συστήσει και αποτελούνται από δικούς της ανθρώπους πρόθυμους να ντύσουν με «επιστημονικά επιχειρήματα» τις εγκεφαλικά κατασκευασμένες οδηγίες της.

Κυβερνητικά στελέχη θεωρούν πανάκεια την υποχρεωτική εφαρμογή μάσκας στους μαθητές αν και ο «ιατρικός εκπρόσωπός» της κυβέρνησης Σ. Τσιόδρας έχει μιλήσει για την επικινδυνότητα της χρήσης της πριν οι πολιτικοί του προϊστάμενοι αποφανθούν διαφορετικά. Κανείς από τους υπέρμαχους της μάσκας δεν έχει πάρει υπόψη του τον χαρακτήρα και τις συνήθειες παιδιών (ειδικά κάτω των 10 ετών) επειδή δεν έχει δουλέψει ποτέ με τέτοιες ηλικίες. Αν το είχε κάνει, θα ήξερε πως είναι αδύνατο να πειστούν παιδιά και έφηβοι να πειθαρχήσουν σε τέτοιες συνθήκες για μεγάλο χρονικό διάστημα κι ότι οι έννοιες όπως «υγεία» και «ασφάλεια» χάνουν γι’ αυτά το νόημα τους μπροστά στο παιχνίδι και τη σκανταλιά. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμα και η ανταλλαγή μάσκας ανάμεσα σε μαθητές γεγονός που αντί να περιορίσει μπορεί να διασπείρει περισσότερο οποιαδήποτε μόλυνση. Ακόμα όμως κι αν υποτεθεί πως μ’ ένα θαυμαστό τρόπο τα παιδιά συνειδητοποιηθούν και πειθαρχήσουν στις οδηγίες, ποιος εγγυάται πως η ίδια η πολύωρη χρήση της μάσκας δεν εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία όσων τη φορούν; Πόσες ώρες μπορεί κάποιος να φορά την ίδια μάσκα; Πόσες μάσκες χρειάζεται ένας μαθητής για μια πολύωρη διδασκαλία; Κάθε πότε πρέπει να αλλάζεται η μάσκα; Μαθητές και εκπαιδευτικοί χρειάζονται πολλές μάσκες ανά διδακτική ημέρα. Μόνο και μόνο αυτές οι αλλαγές μπορούν να προκαλέσουν τον λάθος χειρισμό που καθιστά τη μάσκα επικίνδυνη.

Είναι ξεκάθαρο πως η κυβέρνηση προσπαθεί όπως όπως να ανοίξει τα σχολεία με στόχο να δείξει την «αποτελεσματικότητά» της, χωρίς σοβαρή οργάνωση κι ακολουθώντας το «σχέδιο» του «βλέποντας και κάνοντας». 
Αν η κυβέρνηση είχε διαβουλευθεί με εκπροσώπους των μαχόμενων εκπαιδευτικών και γιατρών και με κοινωνικούς φορείς, ιδιαίτερα με το γονεϊκό κίνημα, θα ήξερε πως για μια στοιχειωδώς ομαλή επαναλειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν μέσω πανδημίας απαιτούνται:

  1. Τάξεις με μικρά τμήματα από 10 ως το πολύ 12 μαθητές κατανεμημένους με βάση τις αποστάσεις που ορίζουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα (1,5 μέτρο απόσταση). Επειδή, με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό, οι τάξεις έχουν αριθμό μαθητών σαφώς μεγαλύτερο αυτού που ορίζουν οι υγειονομικές απαιτήσεις, χρειάζεται άμεσα νέος σχεδιασμός τμημάτων με χωρισμό των υπαρχόντων.
  2. Εκ περιτροπής διδασκαλία ώστε μέσα στη σχολική μονάδα να μην υπάρχουν πάνω από 50 μαθητές. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με διαφορετικές ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών ανά τάξεις (πχ Από 8-11 οι πρώτες τάξεις και από 11-2 οι μεγαλύτερες).
  3. Μείωση του διδακτικού χρόνου κατά 5 λεπτά ώστε να αερίζονται και να απολυμαίνονται τακτικά οι αίθουσες. Πρόσληψη προσωπικού και εκπαίδευσή του στον υγειονομικό καθαρισμό και την απολύμανση των χώρων.
  4. Διαφορετικές ώρες διαλλειμάτων ανά τάξη για να αποφεύγεται ο συνωστισμός σε κλειστούς χώρους.
  5. Καθημερινός υγειονομικός έλεγχος μαθητών και εκπαιδευτικών από εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό κατά την προσέλευση στο σχολείο. Αυτό προϋποθέτει τη δημιουργία Σχολιατρικής Υπηρεσίας που θα έχει την ευθύνη για τον έλεγχο λειτουργίας των σχολείων, την ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων αλλά και τη διαχείριση των κρουσμάτων. Η υπηρεσία αυτή θα βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία με κέντρο που θα ελέγχει την πορεία της εξάπλωσης του ιού, θα σχεδιάζει και θα συντονίζει τις ενέργειες αντιμετώπισής του στα σχολεία και θα αποφασίζει για την αντιμετώπιση κρουσμάτων όπου και όποτε αυτά εμφανιστούν.    
  6. Μέριμνα για τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία όσων μαθητών ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και δεν έχουν τη δυνατότητα της φυσικής παρουσίας τους στο σχολείο. Αυτό προϋποθέτει μεθόδους τηλεδιδασκαλίας και κυρίως τον εφοδιασμό αυτών των μαθητών με συσκευές και μέσα που θα βοηθούν στην υλοποίησή της με ευθύνη του κράτους, αντί να εναπόκειται στην «ατομική ευθύνη» και στον «πατριωτισμό» της φτωχής εργατικής οικογένειας.

Για να πραγματοποιηθούν τα παραπάνω θα πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένα προαπαιτούμενα και προϋποθέσεις:

  • Άμεσοι διορισμοί εκπαιδευτικών για να καλυφθούν οι έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν από το διαχωρισμό των τάξεων σε μικρά, υγειονομικά ασφαλή και λειτουργικά τμήματα. Επίσπευση των διορισμών των 10.500 εκπαιδευτικών και επέκταση του αριθμού των προσλήψεων με βάση τις πραγματικές ανάγκες.  
  • Διάθεση περισσότερων κονδυλίων για την Παιδεία και φυσικά την Υγεία από κείνα που προβλέπει ο νεοφιλελεύθερος προϋπολογισμός.

Όλα τα παραπάνω η κυβέρνηση δεν θέλει να τα πάρει υπόψη της γιατί η εφαρμογή τους θα ανέτρεπε συθέμελα τις ιδεολογικές αγκυλώσεις της. Με ημίμετρα προσπαθεί να ξεφύγει από τα κοινωνικά προβλήματα που έφερε στην επιφάνεια η πανδημία ελπίζοντας πως όλα θα περάσουν χωρίς να αναγκαστεί να παρεκκλίνει από τη νεοφιλελεύθερη πολιτική της. Γι’ αυτό αυτές τις προτάσεις δεν τις συζητά καν με τους εκπροσώπους της κοινωνίας και επιβάλλει τις δικές της αλλοπρόσαλλες αποφάσεις. Γι’ αυτό και τίποτα απ’ αυτά δεν απευθύνεται σ’ αυτήν.

Όλα τα παραπάνω απευθύνονται στο λαό, στην κοινωνία και στους φορείς τους που πρέπει να τα κάνουν στόχους καθημερινής πάλης ώστε να ξεπεραστεί αρχικά ο υγειονομικός κίνδυνος και με την ευκαιρία να χτιστεί εκ θεμελίων μια δημόσια Παιδεία για τις ανάγκες των παιδιών της εργατικής τάξης.

 

Σεπτέμβρης 2020

Επιτροπή Παιδείας

της Κίνησης Κομμουνιστών - Εργατικός Αγώνας