Εργατικός Αγώνας

Ο μύθος και η πραγματικότητα του Σουηδικού “μοντέλου” στην Υγεία

Γράφει ο Παναγιώτης Παπακωνσταντινόπουλος.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την πιλοτική σύμπραξη τριών νοσοκομείων του ΕΣΥ με τον ιδιωτικό τομέα στο πλαίσιο σύμπραξης Δημόσιου με Ιδιωτικό τομέα.

Η χώρα, κατά τον Κ. Μητσοτάκη, θα ακολουθήσει το παράδειγμα του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Καρολίνσκα της Σουηδίας, το οποίο από το 2014 ξεκίνησε ένα νέο τρόπο λειτουργίας και, αντί να εκσυγχρονίσει το νοσοκομείο με νέα μηχανήματα, αγόρασε υπηρεσίες ακτινοδιαγνωστικών εξετάσεων για 14 χρόνια.

Η σύμβαση προβλέπει όχι μόνο την εγκατάσταση εξοπλισμού στο νοσηλευτικό ίδρυμα, αλλά και τη διαρκή συντήρηση και αναβάθμισή του.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, έχοντας σαν πρότυπο το νοσοκομείο της Σουηδίας με βάση τον μόνιμο προσανατολισμό της στα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα) όπως έχει εξαγγείλει και για την διαχείριση των απορριμμάτων, θα προχωρήσει στην αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα στον τομέα των διαγνωστικών εξετάσεων στα δημόσια νοσοκομεία.

Μία από τις δραστηριότητες της σύμπραξης με τα ΣΔΙΤ θα είναι η ανάθεση σε ιδιώτες της εγκατάστασης μηχανημάτων μέσα στα νοσοκομεία. Με αυτά τα μηχανήματα οι ιδιώτες θα εκτελούν τον αριθμό των εξετάσεων που τους έχει ζητηθεί από το εκάστοτε νοσοκομείο και θα πληρώνονται “με το κομμάτι”. Το ίδιο θα γίνει και με τα μηχανήματα για την ακτινοθεραπεία. Οι υπάλληλοι που θα λειτουργούν τα μηχανήματα των ιδιωτών θα είναι δημόσιοι υπάλληλοι (!) και ως τέτοιοι θα πληρώνονται.

Η σύμπραξη δημόσιου με ιδιωτικό τομέα θα περιλαμβάνει και την διοίκηση των νοσοκομείων, που ο ιδιωτικός τομέας θα διοικεί τα νοσοκομεία υπό το πρίσμα κόστους-οφέλους.

Κατά τον πρωθυπουργό, με αυτό τον τρόπο τα νοσοκομεία θα γίνουν ανταγωνιστικά στην αγορά (!) και θα μπορούν να πηγαίνουν και άνθρωποι που έχουν ιδιωτικές ασφάλειες.

Το Σουηδικό μοντέλο λοιπόν θέλει η κυβέρνηση Μητσοτάκη να μεταφέρει στην Ελλάδα.

Ας δούμε όμως επιγραμματικά τις διαφορές στην οικονομία των δύο χωρών. Το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα είναι 20.000-30.000 ευρώ κατώτερο από την Σουηδία και η ανεργία στην Ελλάδα είναι 20% ,δηλαδή τριπλάσια της Σουηδίας.

Ακόμα μόνο το 5% του προϋπολογισμού της Ελλάδας πάει στον τομέα της Υγείας, όμως η ελληνική οικογένεια πληρώνει το 40% των συνολικών δαπανών Υγείας, το υψηλότερο ποσοστό στον ανεπτυγμένο κόσμο.

Πόσο όμως ο μύθος ότι η Σουηδία έχει ένα από τα καλύτερα συστήματα υγείας στον κόσμο, έχει σχέση με την πραγματικότητα;

Να τονίσουμε αρχικά ότι οι Σουηδοί καταβάλλουν φόρο εισοδήματος 50% κατά μέσο όρο.

Σε αυτό το φημισμένο και ακριβοπληρωμένο από τον λαό σύστημα υγείας η έλλειψη νοσηλευτών είναι τόσο μεγάλη που έχει επιδεινώσει σημαντικά την λειτουργία των νοσοκομείων.

Σύμφωνα με τον νόμο προβλέπεται ανώτατη περίοδο 90 ημερών για μια επέμβαση ή μία διαβούλευση με έναν ειδικό, όμως ένα μεγάλο ποσοστό των ασθενών περιμένει περισσότερο.

Η Σουηδία μειώνει τις ιατρικές δαπάνες εξαιτίας δημοσιονομικών λόγων. Υπάρχουν περιπτώσεις που μαιευτήρια απέχουν πάνω από 150 χιλιόμετρα από αστικά κέντρα και οι έγκυες εκπαιδεύονται από μαίες να γεννούν ακόμα και στα αυτοκίνητα (!).

Υπάρχουν εντολές από τους επιχειρηματικούς ομίλους που έχουν εισχωρήσει στο σύστημα υγείας της Σουηδίας και από τους δημόσιους φορείς για μείωση δαπανών σε εξετάσεις, φάρμακα, εγχειρήσεις, μικρή παραμονή ασθενών στα νοσοκομεία, εντατικοποίηση της δουλειάς των γιατρών, χαμηλά αμειβόμενες ατέλειωτες υπερωρίες ,μείωση προσωπικού κλπ.

Όσον αφορά το “πρότυπο” νοσοκομείο Καρολίνσκα στη Στοκχόλμη, η περίπτωση του προκάλεσε σκάνδαλο ,αφού κόστισε 61,4 δισεκατομμύρια κορώνες (5,8 δισεκατομμύρια ευρώ), ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 1,3 δις.

Και όμως στο πιο ακριβό νοσοκομείο του κόσμου, οι ασθενείς χρειάστηκε να διακομισθούν σε άλλες νοσηλευτικές μονάδες της χώρας, αφού οι υπάρχουσες υποδομές δεν αρκούσαν για να καλύψουν τις ανάγκες νοσηλείας τους.

Για να αντιμετωπίσουν το έλλειμα πάνω από 150 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο λόγω κυρίως των οικονομικών σκανδάλων με τις τεράστιες αποδοχές των στελεχών της διοίκησης, απολύουν εκατοντάδες γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό και όσοι έχουν εναπομείνει εξοντώνονται από την εντατικοποίηση της εργασίας και τις υπερωρίες.

Αυτό λοιπόν το όραμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη για Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και στην Υγεία δεν αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση, αλλά εντάσσεται στην στρατηγική των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για να αλώσουν και τον τομέα της υγείας που αποτελεί νέο κερδοφόρο πεδίο. Παράλληλα το κράτος “ξεφορτώνεται” ένα μεγάλο μέρος της υποχρέωσης για παροχή δημόσιων υπηρεσιών υγείας στο λαό του.

Αυτή λοιπόν η στρατηγική δεν υλοποιείται τώρα για πρώτη φορά. Τώρα απλώς επεκτείνεται .

Όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεκαετίες τώρα άνοιξαν το δρόμο στην μεγάλη ιδιωτική πρωτοβουλία να εισχωρήσει στην Υγεία και την Ασφάλιση και τα νοσοκομεία να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Δεκαετίες η καθαριότητα, η μηχανογράφηση, η σίτιση κ.α είχαν εκχωρηθεί σε ιδιώτες.

Ακόμα και στις εξετάσεις ασθενών είχε ήδη εισχωρήσει ο ιδιωτικός τομέας.

Υπήρχαν πολλές περιπτώσεις που κάποιο μηχάνημα (πχ μαγνητικός τομογράφος) ήταν χαλασμένο ή δεν μπορούσε να καλύψει την πληθώρα των περιστατικών και οι νοσηλευόμενοι ασθενείς που χρειάζονταν την εξέταση έπαιρναν «εικονικό» εξιτήριο και μεταφέρονταν σε κάποιο διαγνωστικό κέντρο με ιδιωτικό ασθενοφόρο, το οποίο πλήρωναν οι ίδιοι.

Αυτή λοιπόν την πολιτική που προσπαθεί να εφαρμόσει η κυβέρνηση θεωρώντας την υγεία “εμπόρευμα” και τους ασθενείς “πελάτες” πρέπει να απορρίψει ο λαός και να απαιτήσει δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας υψηλού επιπέδου χωρίς καμία επιχειρηματική δράση.

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
Εργατικός Αγώνας